Stuurhuis 2016-12-27T11:55:47+00:00

Stuurhuis spoelen en flushen

Bijna iedere auto heeft stuurbekrachtiging. Verreweg de meeste hebben een hydraulisch bekrachtigde systeem. Deze systemen zijn gevuld met een ATF olie of speciale hydraulische vloeistof. Door het vele gebruik en de veelal kortere stukken en vele rotondes van tegenwoordig wordt het stuurhuis en al de componenten zwaar belast. Hierdoor raden wij stuurhuis spoelen en flushen aan.

Waarom stuurhuis olie wissel?

De stuurhuis olie wordt zwaar op de proef gesteld en vertoond na verloop van tijd ernstige degradatie waardoor er allerlei aanvankelijk kleine probleempjes ontstaan. Deze uiten zich vaak in zwaarder sturen, geen gevoel meer in het stuur, tegen duwen in lange bochten en op rotondes, geluid maken tijdens sturen.

De oorzaak hiervan is de verandering van de stuurhuis olie, waarvan niet alleen de viscositeit veranderd maar ook de opname van vocht (hygroscopisch) vuil (slijtage) en veroudering van de stuurhuis olie waardoor de stuurhuis componenten worden aangetast.

Tegelijkertijd veroorzaakt de verminderde smering van de olie versnelde slijtage en vervuiling van de stuurhuis olie. Dit is te herkennen aan de donkere of zwarte kleur.

Indien de fabrikant geen stuurhuis olie verversing intervallen voorschrijft is olie verversen om de 150 > 200.000km aanbevolen mede afhankelijk van het type gebruik en belasting.

Omdat er meestal alleen de stuurhuisolie uit het reservoir wordt gewisseld en er niet wordt gereinigd wordt er maar een gedeelte van de stuurhuis olie ververst. (Stuurhuis, stuurpomp, koeler en leidingen niet) De nieuwe stuurhuis olie direct vervuild door de oude in het systeem achtergebleven olie. Hierdoor wordt het effect van nieuwe schone stuurhuis olie weer gedeeltelijk teniet gedaan en vindt er slechts een minimale kwaliteits verbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms alleen maar verergerd.

Met de GS Powerflush methode pakt u het probleem in de basis aan en wordt er eerst volledig gereinigd en daarna alle stuurhuis olie ververst. Deze aanpak garandeerd een optimaal resultaat.

Normale stuurhuis olie verversing

Oude stuurhuis olie uit reservoir zuigen (circa 0,5 > 0,7 liter), reservoir vullen met nieuwe stuurhuis olie, motor laten lopen en olie op niveau brengen.

GS Powerflush methode

Machine wordt in de retourleiding van het stuurhuis systeem geplaatst. Olie circuleert via de machine en wordt rondgepompt door pomp van het stuurhuis. Reiniger wordt via het vuil olie reservoir van de machine toegevoegd en rondgepompt. Nieuwe stuurhuis olie wordt in schoon olie reservoir machine klaargezet. Nieuwe olie reservoir is volledig gescheiden van de oude olie. Machine pompt de nieuwe stuurhuis olie in het stuurhuis systeem en pompt alle oude stuurhuis olie in het vuil olie reservoir. Als er weer schone zuivere olie in de machine stroomt wordt de auto afgezet en is het systeem geheel gereinigd en voorzien van schone olie.

Voordelen GS Powerflush

  • Stuurhuis, stuurpomp, evt. warmte wisselaar/ koeler, en leidingen worden gereinigd.
  • Alle oude verontreinigde olie uit het systeem (stuurhuis, stuurpomp, warmte wisselaar/ koeler, en leidingen) wordt ververst.
  • Nieuwe olie zorgt voor betere smering = minder slijtage.
  • Nieuwe olie zorgt voor betere stuureigenschappen en lichter sturen.
  • Oude vuile olie blijft apart van de nieuwe en wordt niet gemixt.
  • Conditioner toevoeging zorgt voor extra bescherming en minder frictie= lichter sturen.
  • Er wordt exact de juiste hoeveelheid olie gebruikt, dus geen extra belasting voor het milieu.
  • Absoluut schone werkgang zonder morsen of knoeien.